נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

קצבאות חודשיות ואבטלה – דברים שחשוב לדעת

החזר כספי

כאשר אדם חולה במחלה קשה, בעל נכות מסוימת או שנמנע ממנו לעבוד ולהתפרנס בכוחות עצמו – הביטוח הלאומי מעניק לו קצבה חודשית בהתאם לנסיבותיו. חלק מקצבאות אלו הן פטורות מתשלום מס, ועשויות לזכות את הזכאים להן בהחזרי מס במידה וכבר שילמו.

 

קצבאות הביטוח הלאומי

קצבת נכות

זוהי קצבה שזכאי לקבל אדם שנקבע לו נכות רפואית של לפחות 60% (אך במקרים מסוימים יתקבלו גם תביעות בגין נכות של 40%), ושעקב נכותו כושר ההשתכרות שלו קטן בלפחות 50%.

סכום הקצבה משתנה לפי דרגות של אי כושר עבודה, כאשר סכום הקצבה המלאה נכון לשנת 2018 עומד על כ- 3,321 ₪ לחודש.

 

קצבת זקנה

קצבה זו מוענקת לאזרחים שהגיעו לגיל 70 ללא תלות בגובה הכנסותיהם, או בהגעתם לגיל הפרישה מהעבודה במידה והם עומדים בתנאי ההכנסות הנדרשים (כאשר גיל הפרישה הנוכחי הוא 62 לנשים, ו- 67 לגברים).

הקצבה מורכבת מקצבה בסיסית, שאליה מצטרפות תוספות שמשולמות בהתאם לתנאי הזכאות. סכום הקצבה הבסיסית, נכון לשנת 2020, עומד על 1,558 ₪ לאדם עד גיל 80, ו- 1,646 ₪ לאדם מעל גיל 80.

 

דמי אבטלה

ביטוח לאומי משלם מדי חודש דמי אבטלה לאדם שעבד בתור שכיר ופוטר או התפטר מעבודתו (וכן לעובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום). תנאי הזכאות הבסיסיים לקבלת דמי אבטלה הם עמידה בתקופת האכשרה שנקבעה בביטוח הלאומי, להיות מבוטח בביטוח אבטלה, להיות בין הגילאים 20 ל- 67, להפסיק לעבוד ולהתייצב כדורש עבודה בלשכת שירות התעסוקה.

 

קצבאות נוספות

בביטוח הלאומי ישנן קצבאות נוספות, שמתאימות למקרים ונסיבות מסוימות. בין קצבאות אלו ניתן למצוא את קצבת שארים, קצבת עיוור ונכה ועוד.

 

פטור ממס או החזרי מס

חשוב לדעת שבמידה ואתם מקבלים את אחת מהקצבאות האלו, ייתכן ואתם זכאים להחזר מס בגין קצבה חודשית. מרבית הקצבאות, כמו קצבת נכות או קצבת זקנה, מוגדרות מראש כפטורות ממס – ולא תידרשו לשלם עליהן מס כלל.

עם זאת, ייתכנו מקרים בהם כבר שילמתם מס בגין הקצבאות האלו ללא צורך. מקרים אלו מתרחשים בעיקר כיוון שהקיזוז אל מול רשויות המיסים נעשה רק בפעם בשנה, ולכן ייתכן שאדם שזכאי לקצבה ישלם עליה מס למשך מספר חודשים. במקרים אלו, אותו אדם זכאי להחזר מס.

חשוב לדעת שלרשויות המיסים אין כל אינטרס להחזיר לכם את כספכם, גם אם שילמתם אותו שלא לצורך – ולכן החזר המס לא מתבצע באופן אוטומטי. מי שזכאי להחזר מס נדרש להגיש בקשה לרשויות המיסים באופן עצמאי. בימינו לא מדובר בפעולה מסובכת, אלא מדובר במספר פעולות פשוטות שכמעט כל אחד יכול לעשות. עם זאת, במידה ואתם חוששים להתנהל מול רשויות המיסים באופן עצמאי, תוכלו להיעזר ביועצי מס מקצועיים שיסייעו לכם בהליך.

 

מטבעות של כסף

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא טיפים פיננסים
קופה וכסף
מהי קופת הגמל הכי משתלמת

אחת מהדרכים לחיסכון כספי ומשתלם היא קופות גמל. קיימות היום מספר אפשרויות גם באפיק זה. איך יודעים מה העדיפה