נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מתי כדאי לפשוט רגל ומתי זה מותר

מחשבון

פשיטת רגל היא תיאור למצב שאינו רצוי (חוסר יכולת לשלם חובות לנושים שונים) ולמרות זאת אפשר להתנהל בצורה מושכלת גם במסגרת כזו. ההגדרה של חייב מסוים כפשוט רגל יכולה להועיל לו או להזיק לו (בתלות במצבו הכלכלי של החייב הספציפי). חייב יכול לבקש מהגורמים המוסמכים להכריז עליו כעל פושט רגל ויש להשתמש בכלי הזה בחכמה, לשם כך מומלץ להתייעץ עם עו"ד פשיטת רגל ולהחליט ביחד על הצעדים שינקטו.

 

איך מכריזים על חדלות פירעון

לפי חוק חדלות פירעון, ישנם שלושה גורמים שיכולים לבקש מבית המשפט להכריז על חייב כעל חדל פירעון (או "פושט רגל"): החייב עצמו, נושה (אחד או כמה) או היועץ המשפטי לממשלה. ההחלטה להכריז על אדם כעל "חדל פירעון" תלויה בהוכחה שהוא אינו מסוגל עוד לשלם את חובותיו (וממילא יש להחיל עליו את הסטטוס הרלוונטי). כדי שבהקשה תאושר על החייב למסור פרטי מידע שונים (השכלה, כתובת וכו') ולהוכיח שסכום חובותיו עולה על 150,000 שקלים. כדי להכריע האם החייב מסוגל לשלם את חובותיו בוחנים לא רק את המצב הנתון שלו בהווה (דהיינו את שווי הנכסים שיש ברשותו לעומת החובות שמוטלים עליו כעת) אלא גם את מצב החובות והזכויות העתידיים שלו (מה שמצריך שימוש בתחזיות כלכליות כדי לאמוד את הרווחים שהנכסים יניבו לעומת החובות שעלולים לתפוח). הגורם שבסמכותו לאשר את הבקשה (או לדחות אותה) הוא הממונה על הליכי חדלות פירעון.

 

יתרונות לחייב כתוצאה מההכרזה על חדלות פירעון

בניגוד למצב בעבר, כיום מקובל לראות בהליך חדלות הפירעון כלי לשיקומו הכלכלי של החייב ולא רק אמצעי למיצוי זכויותיהם של הנושים (הדבר מתבטא בין השאר בכך שלשם החוק נוסף ההיגד "שיקום כלכלי"). הדבר מוביל לכך שלעיתים עדיף לחייב להיות מוגדר כחדל פירעון. היתרון הבולט שהמצב מעניק הוא מניעת האפשרות של הנושים לתבוע את החייב, מה שאמור לאפשר לו "מרחב נשימה" כלכלי. בסיום ההליך חלק מהחובות נמחקים כך שהחייב יכול להרוויח מהמצב החדש.

 

החסרונות של ההכרזה

חייב שמוגדר פושט רגל לא יכול לנהל את נכסיו בצורה עצמאית, מתמנה "נאמן" (לרוב עו"ד בהכשרתו) שתפקידו לנהל את נכסיו של החייב כך שיתאפשר לנושים לגבות את החובות. תפקיד נוסף הוא למנוע מהחייב להבריח נכסים – לרשום בצורה פיקטיבית נכסים שלו על שמם של אחרים כך שהם לא יוכלו להיגבות בידי הנושים. מניעת הניהול העצמאי יכולה לפגוע באפשרויות הכלכליות של החייב ולהיות לו לרועץ.

 

סיכום

בקשה לפשיטת רגל היא הרת גורל ויש לה משמעויות חיוביות ושליליות כאחת. נראה כי סכימה של היתרונות לעומת החסרונות שיש בהכרזה כזו מובילה לכך שככל שהחייב מניח שתהיה לו אפשרות כלשהי לקבל מחיקת חובות גדולה יותר בנקודת זמן מאוחרת יותר עדיף לו שלא להתחיל בהליכי פשיטת רגל. אם החייב (לאחר היוועצות בגורמים משפטיים וכלכליים) רואה כי כלו כל הקיצין מומלץ שיקדים רפואה למכה ויבקש לפתוח בעצמו בהליכי פשיטת רגל (ולא ימתין לנושים שיעשו זאת כיון שיתכן והם יתזמנו את ההליכים לזמן שעדיף להם).

זמן וכסף

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא פש"ר